Paula Bello: Minua innostaa se, mitä muotoilu voi olla huomenna
Designkonsultti ja neuvonantaja Paula Bello on yksi Ornamon ja Designmuseon Enter and Encounter -muotoilunäyttelyn kuraattoreista. Kysyimme, miten muotoiluajattelu ja liiketoimintastrategiat voidaan yhdistää, millainen on suomalaisen mutoilun nykytila ja mikä tulevan juhlanäyttelyn kuratoinnissa inspiroi.
1. Miten muotoiluajattelu ja liiketoimintastrategiat voidaan yhdistää?
Liiketoimintastrategia määrittelee tavoitteet ja päämäärään. Se mahdollistaa ongelman hajottamisen tavoitettavissa oleviin tehtäviin: luo polun, joka vie kohti visiota. Liiketoimintastrategiat jäävät kuitenkin usein korkealentoisiksi. Muotoiluajattelulla ne voidaan tuoda konkreettiselle tasolle avaamalla ongelmia käyttäjän ja asiakkaan näkökulmasta. Yhdistämällä muotoiluajattelu ja liiketoimintastrategia voidaankin saavuttaa paljon parempia tuloksia kuin vain toista käyttämällä.
2. Millaisena näet suomalaisen muotoilun nykytilan?
Suomalainen muotoilu on muutoksessa. Globaalien trendien, kuten digitalisaation seurauksena syntyy uusia aloja. Toisaalta Suomi on muutoksessa kohti palvelu- ja tietotaloutta. Tämä kaikki muuttaa sitä, mitä muotoilu tarkoittaa ja mitä sillä tehdään. Enemmän kuin mitä näen tänään, minua innostaakin se, mitä muotoilu voi olla huomenna. Meidän täytyy olla avoimia ja reagoida muutoksiin nopeasti. Esimerkiksi Ornamolla voi olla edessään merkittävä muutos uusien muotoilualojen nousun myötä: lähestymisestä muotoiluun tulee joustavampaa ja monialaisempaa.
3. Mikä sinua inspiroi Ornamon ja Designmuseon tulevan juhlanäyttelyn kuratoinnissa?
Kuraattoritiimin ja järjestäjien kesken käytävä intohimoinen keskustelu. Meillä kaikilla on erilainen lähestymistapa muotoiluun. Kyseenalaistamme sen, mikä merkitys muotoilulla on 100-vuotiaalle Suomelle. Täällä on enemmän potentiaalia kuin rajoitteita, kunhan vain olemme avoimia ja valmiita muuttamaan käsityksemme muotoilusta vastaamana tämän päivän realiteetteihin ja huomisen mahdollisuuksiin.