Lauri Kokkila & muotoilun supervoima
Uuden ajan pääomasijoittaja näkee muotoilun olevan mukana kaikessa, mitä elämässä tulee vastaan – kuluttajana, työntekijänä kuin sijoittajanakin.
”Mitä vaikeammaksi ympäröivä maailma menee, sitä enemmän muotoilulla on mahdollisuuksia. Se on kieli, jolla selittää yhteiskuntaa. Muotoilua voidaan hyödyntää supervoimana, jolla pystytään vaikuttamaan ympäröivään maailmaan. Sitä voidaan tehdä tahattomasti tai tarkoituksenmukaisesti. Mutta ei kuitenkaan muotoilla vain muotoilun vuoksi, vaan ratkaisulähtöisesti,” teknologia-alan kasvuyrityksiin ammatikseen sijoittava Kokkila painottaa.
Kokkila arvostaa erityisesti muotoilua, joka hivuttautuu kuin huomaamatta ihmisten elämään.
”Vaikutuksen tekee oivaltava käyttäjälähtöisyys: jos on ymmärretty palvelun tai tuotteen käyttäjä syvällisesti ja pystytään siten tuottamaan palvelu tai tuote eri tavalla kuin on koskaan aikaisemmin tehty. Muotoilu pääsee oikeuksiinsa, kun sillä ratkaistaan jokin todellinen, tunnistettu ongelma,” hän sanoo.
Opiskellessaan Uudessa-Seelannissa Kokkila työskenteli paikallisen startup-yrittäjän kanssa, joka kehitti kommunikaatiolaitetta henkilöille, jotka eivät esimerkiksi vamman takia pystyneet kommunikoimaan muiden ihmisten kanssa. Laite tunnisti aivojen sähkökäyrien avulla henkilön viestin suoraan ”ajatuksesta”. Vastaava laitetta on käyttänyt esimerkiksi Steven Hawking, mutta yritys pyrki tuomaan vastaavan teknologian kaikkien saataville järkevämpään hintaan. Kokkila vaikuttui yrittäjän tavasta toimia ja päätti auttaa tätä tuotekehityksessä ja markkinoinnissa.
”Koin herätyksen: tällaisilla teknologiavetoisilla kasvuyrityksillä voi nopeasti tehdä ison vaikutuksen ympäröivään maailmaan. Tällä kentällä haluan työskennellä,” hän kertoo.
Lauri Kokkila on saanut kasvaa seitsemän vuoden aikana Inventuressa. Alkuun hän tuli yritykseen harjoittelijaksi, mutta tänä keväänä hänestä tehtiin osakas. Inventure sijoittaa pääasiassa teknologia-alan kasvuyrityksiin. Vuosittain noin 2 000 arvioidusta yrityksestä rahoituksen saa noin kymmenen yritystä. Inventuressa korostetaan erityisesti yrityksen takana olevan tiimin kykyjä ja monimuotoisuutta, mutta myös yrityksen positiivista vaikuttavuutta.
”Teknologiavetoisilla kasvuyrityksillä voi nopeasti tehdä ison vaikutuksen ympäröivään maailmaan.”
”Kasvuyrityksen perustaminen on vaikea polku, ja myös niihin sijoittaminen on riskialtista. Yrityksellä pitää olla isot markkinat ja mahdollisen vaikutuksen merkittävää, jotta sijoittaminen kannattaa. Osa startupeista menee konkurssiin, mutta kun muutamat voittajat menestyvät todella hyvin, sijoittajamme ovat tyytyväisiä,” hän sanoo.
Kokkila kehottaa kaikkia sijoittamaan edes jonkinlaisesti.
”Sijoittaminen on keino vaikuttaa. Sillä on merkitystä, mihin sijoittaa ja sijoittajan pitää ottaa siitä vastuu,” hän korostaa.
Lauri Kokkila sanoo omaavansa milleniaalin arvot: hänen sydäntään lähellä ovat tasa-arvo, kestävä kehitys ja ilmastomuutoksen kehityksen hidastaminen. Hän uskoo vankasti yrittäjyyteen ja aktiivisiin toimijoihin, jotka organisaation sisällä ajavat muutosta ja pystyvät luomaan mahdottomasta mahdollisen.
Hän herättelee jokaisen ajattelemaan, mihin käyttää valveillaoloaikansa.
”Onko työsi merkityksellistä? Näetkö mahdollisuuden tehdä jotakin isompaa? Mielestäni muotoilijoilla on vastuu ja velvollisuus tehdä jotain, mikä on vaikuttavaa: joko osana tiimiä tai yksin. Työelämässä on aivan liikaa käsien heiluttelua. Myös muotoilijan ajan ja osaamisen voi käyttää moneen. Sillä, mihin aikansa käyttää, on merkitystä.”
Kokkila myöntää innostuvansa helposti. Hän näkee päivittäin työssään tiimejä, jotka lähtevät yrittämään jotakin aivan uutta.
”Se on se draivi, joka saa minut maanantaiaamuisin hereille ja raahautumaan töihin”, hän nauraa.
Kokkilan vinkit lupaaville yrityksille
- Kerää kasaan hyvä tiimi. Menestyvä yritys tarvitsee heti alkuvaiheessa osaamista esimerkiksi muotoilusta, kaupallistamisesta, tuotteistamisesta ja kyseessä olevasta teknologiasta. Tämän vuoksi Inventure sijoittaa tiimeihin, joiden osaajat täydentävät toisiaan.
- Tunne yrityksesi. Jos haet rahoitusta, on ymmärrettävä, miten oma liiketoimintamalli toimii ja kuinka paljon rahaa kasvu vaatii, kuinka suuri markkinapotentiaali yrityksellä on, miksi oma tuote on ylivoimainen muihin verrattuna ja miksi tiiminne on poikkeuksellinen. On tärkeää rakentaa yrityksen tarina ja kuvata, mistä ollaan tulossa, mihin ollaan menossa ja miksi yritykselle on avautunut markkinarako juuri tässä ajassa.
- Ota rohkeasti yhteyttä. Tutki listausta suomalaisista sijoittajista esimerkiksi Pääomasijoittajat ry:n nettisivuilta. Sijoittajat eivät pure, vaan valtaosa heistä vastaa puhelimeen ja syö lounasta. Apua voi kysyä myös muilta yrittäjiltä, jotka ovat jo nostaneet rahoitusta. Asiakkaat harvoin ilmestyvät toimiston ovelle.
- Palkkatöihin voi aina palata. Turha nöyryys kannattaa jättää koulunpenkille. Mieti suurinta mahdollista tarinaa ja lähde sen perään. Jotta yrityksen liikevaihto olisi sata miljoonaa euroa vuonna 2030, mitä pitäisi tapahtua? Firma pystyyn ja sitä tavoittelemaan!