Suojaa neulevaatteista

Italialainen neulebrändi Capable Design syntyi vastareaktiosta ihmisten lisääntyvään valvontaan. Perustaja Rachele Diderolle brändiaktivismi ei ole pelkästään itsestäänselvyys, vaan yrityksen selkäranka.

Kiharahiuksinen malli pitää rennosti olallaan skeittilautaa, toinen roikkuu monivärisessä neulepuserossa kiipeilytelineestä. Nämä urbaanit nuoret aikuiset ovat mainoskasvoja maailman ensimmäiselle muotibrändille, joka suojelee käyttäjiensä yksityisyyttä.

Capable Design on vuonna 2019 perustettu italialainen startup, jota luotsaa suunnittelija Rachele Didero yhtiökumppaneidensa Federica Busanin ja Giovanni Maria Contin kanssa. Brändin Manifesto-neulemallisto on suunniteltu tekoälyn avulla niin, että vaatteet hämäävät kasvojentunnistusohjelmia. Kun ihminen pukeutuu malliston vaatteisiin, hän ei näyttäydy omana itsenään: ohjelma tunnistaa kuoseista esimerkiksi kirahvin tai koiran.

“Tulevaisuudessa teknologiat seuraavat ihmisiä ja imevät heistä yhä enemmän tietoa. Me haluamme, että ihmiset voisivat estää valvonnan vaatteiden avulla”, Didero sanoo.

Capable Designin neulepuserot ja -housut ovat silmiinpistävän värikkäitä. Mukana on turkoosia, vaaleanvihreää, magentaa ja hiekanruskeaa sekaisin – mutta kaikessa kaoottisuudessaan kuosit pitävät yleisilmeen hallittuna. Dideron mukaan heidän neuleensa on suunnattu avantgarde-henkisille ihmisille, jotka haluavat ilmaista itseään ja olla osa teknologiatietoisten yhteisöä.

“Suunnittelemme vaatteita ihmisille, jotka haluavat johtaa esimerkillä ja toimia muuttaakseen epäkohtia yhteiskunnassa.”

Yritys sai alkunsa tosielämän tapahtumasta

Kiinnostus teknologian vaikutuksia kohtaan on kulkenut Dideron mukana huippuyliopistosta toiseen. Hän suorittaa parhaillaan tohtorintutkintoa Politecnico di Milanossa. Väitös käsittelee samaa aihepiiriä kuin Capable Design, eli tekstiilien ja tietojenkäsittelytieteen yhdistämistä kasvojentunnistuksen estämiseksi. Lisäksi Didero on opiskellut Massachussets Institute of Technologyssä (MIT) ja Fashion Institute of Technologyssä (FIT) New Yorkissa. Juuri Yhdysvalloissa syntyi aihio vaatteista, jotka suojaavat käyttäjiensä yksityisyyttä.

Didero muistaa edelleen muutaman vuoden takaisen uutisen brooklyniläisestä taloyhtiöstä, jossa vuokralaiset vastustivat vuokranantajan suunnitelmaa asentaa talon sisäänkäynnille kasvojentunnistusjärjestelmä. Siitä uutisesta Capable Design sai alkunsa. Vuokralaiset muuten voittivat kiistan.

Aktivismi on kirjailtu vaatteisiin

Lisääntynyt valvonta on ajankohtaista myös Euroopassa. Ranskan valtion kohuttu päätös keväällä 2023 laillistaa tekoälyn käyttö ihmisten massavalvonnassa säikäytti monet. Väliaikainen laki on tarkoitettu Pariisin kesäolympialaisia 2024 varten. Aloite herätti laajaa huolta siitä, että muualta maailmalta tuttu joukkovalvonta leviäisi laajemminkin maanosaan.

Myös Didero oli Pariisin lainsäädännöstä huolissaan, joskin tapaus osoitti, että Capable Designin kaltaiselle yhteiskunnallisesti kantaaottavalle brändille on tilausta. Kun Diderolta kysyy, mieltääkö hän yrityksensä aktivismiksi, vastaus tulee empimättä: kyllä.

“Muoti on viestintää, ja meidän vaatteemme viestivät aktivismia. Esimerkiksi neulemalliston nimi Manifesto tarkoittaa meille jonkin asian ilmaisemista ja näkyväksi tekemistä. Se on rohkeaa ja tunnistettavaa”, Didero sanoo. Vastarinta valvontaa kohtaan on sananmukaisesti kirjailtu brändin neulevaatteisiin.

“Meitä edeltää moni muu taho, joiden tarina perustuu tärkeille arvoille: diversiteetille, inklusiivisuudelle tai vastuullisuudelle ilman viherpesua. Tällaiset brändit kuuluvat muuttuvaan maailmaan. Ne eivät vain omaksu uusia trendejä, vaan syntyvät yhteiskunnallisesta tarpeesta”, Didero sanoo.

Mikä tahansa innovaatio ei kelpaa

Suunnittelija haluaa työllään tukea yksityisyydensuojan lisäksi myös esimerkiksi sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Kasvojentunnistusohjelmien kaltaiset tekoälyä hyödyntävät sovellukset ovat lopulta aina tekijöidensä näköisiä, ja tekijät ovat edelleen harmillisen usein valkoisia heteromiehiä. Teknologia ei koskaan ole puolueetonta.

Didero kokeekin, että suunnittelijana hänellä on vastuu pitää ihmisten puolta. Hänen työtään ohjaa vankka arvopohja, jonka kivijalkoja ovat etiikka, edelläkävijyys ja innovatiivisuus. Ihan mikä tahansa innovaatio ei kuitenkaan kelpaa.

“Tarkoitan järkeviä innovaatioita. Siis sellaisia, jotka rakentavat jo olemassa olevan päälle. Esimerkiksi meidän vaatteemme ovat teknologisesti innovatiivisia, mutta ne valmistetaan Italiassa, jossa muoti on miltei pyhä perinne”, Didero summaa.

Muotibrändi on aktivismin lisäksi myös globaalia liiketoimintaa. Dideron mukaan yrityksen ei kuitenkaan ole ollut tarve käydä läpi sijoittajien rahoituskierroksia, vaan toiminta pyörii tuotteiden myynnistä kertyneillä voitoilla.

“Meidän ei ole tarvinnut muovata toimintaamme sijoittajien toiveiden mukaiseksi. Pyöritämme yritystä omien arvojemme pohjalta”, hän sanoo.

Models for Capable Design
”Meidän vaatteemme ovat teknologisesti innovatiivisia, mutta ne valmistetaan Italiassa, jossa muoti on miltei pyhä perinne”, Capable Design

fact-box:

Kuka? Rachele Didero

Syntynyt: 1996

Koulutus: tohtorin tutkinto Politecnico di Milano-yliopistosta

Yritys: Capable Design, perustettu vuonna 2019

Poikkeusajat: Kun koronapandemia levisi Italiaan, Didero muutti Tel Aviviin voidakseen työstää mallistoa paikallisessa yliopistossa.

Kuva: Capable Design