Suunnittelija Aamu Song on aarteiden etsijä

Ornamo-palkintoehdokas Aamu Song. Kuva: Anni Koponen.
Ornamo-palkintoehdokas Aamu Song. Kuva: Anni Koponen.

Valtion muotoilupalkinnon saanut suunnittelija Aamu Song halusi alun perin kutsua yritystään ”etsivätoimistoksi”. Nykyään hän etsii työkseen käsityöläisten salaisuuksia pitkin maailmaa.

Korealaissuomalainen suunnittelija Aamu Song, 42, määrittelee itsensä mieluummin etsiväksi kuin taiteilijaksi tai muotoilijaksi.

”Muotoileminen on kuin uusien maisemien löytämistä, paljon enemmän kuin muotojen tekemistä. Paljon maisemia on vielä löytämättä. Tavoittelin jotain uutta Reddress-projektillani, ja siitä tulikin esityslava; paljon enemmän kuin mekko”, hän kuvailee.

Songin työnkuva poikkeaa perinteisen tähtisuunnittelijan urasta: hän on myös yrittäjä, kauppias ja ahkera matkailija.

”Kun olin opiskelija 1990-luvun alussa, toivoin muotoiluopintojen olevan muutakin kuin vain piirtämistä – mutta piirtämistaito on pitänyt minut hengissä. Mutta olisi ehkä aika miettiä ’muotoilun’ käsite uudelleen, sillä maailma on muuttunut niin paljon.”

Tasavertaisena kumppanina Songin rinnalla kulkee aviomies, muotoilija Johan Olin. Pariskunnalla on muotoilutoimisto Com-pa-ny ja sen tuotteita myyvä Salakauppa.

”Avasimme Salakaupan vuonna 2008, halusimme tehdä jotain erilaista. Siitä on muodostunut mielettömän hieno paikka ihmisten tapaamiseen. Kauppa on temppelimme, ja Viiskulman-toimistomme työpajamme”, Song kuvailee.

Design ei ole pelkästään teollisuudenala, joka tekee kansakunnasta rikkaan tai maineikkaan, vaan ihmisten tapa elää.

”Design on sitä, mitä ihmiset valitsevat pukea päälleen, heidän tapansa elää, mitä he valitsevat ostaa kirpputorilta. Kun tulemme maailmalta kotiin, huomaan aina, kuinka vahvana yksilöllisyys Suomessa on. Design ei ole täällä luksusta, vaan tavallisten ihmisten tapa ilmaista itseään”, Song ihastelee.

Kaikki maailman salaisuudet

Com-pa-ny suunnittelee ja tuottaa asiakkailleen käsityöläisten tuotteita ympäri maailmaa. Secrets of Russia on kokoelmista tuorein, seuraavana vuorossa on Etelä-Japani ja amerikkalainen amissiyhteisö.

Idea lähti 10 vuotta sitten nykytaiteen museo Kiasman tarjoamasta näyttelytilasta. Pariskunta ryhtyi miettimään, mitä haluaisi sillä tehdä. Kesämökillä käsiin sattuneen kynttilänjalan ”Made in Finland” -tarra sai miettimään, mitä Suomessa vielä valmistetaan.

”Ryhdyimme etsimään hienoja tuotteita ja huomasimme, ettei design aina tule muotoilijoilta, vaan myös taitavilta käsityöläisiltä ja tehtaista. Ryhdyimme etsimään näitä ihmisiä, ja löysimme heidät”, Song kertoo.

Niin syntyi ensimmäinen, Secrets of Finland -kokoelma. Yksi sen myydyimmistä tuotteista on Songin suunnittelemat huopaiset Tanssitossut. ”Emme tosin tiedä, kuinka suosittu, koska emme tee markkinatutkimuksia”, Song virnistää.

Idea Aamu Songin ja Johan Olinin Merenelämää maatuskanukkeen syntyi pariskunnan asuessa Venäjällä.

Idea Aamu Songin ja Johan Olinin Merenelämää maatuskanukkeen syntyi pariskunnan asuessa Venäjällä.

Aluksi käsityöläisten tuotteet esiteltiin näyttelyssä, mutta pian pari ryhtyi miettimään, että niitä voisi myydäkin.

Aamu Song uskoo, että hyvät tuotteet syntyvät hyvien ihmisten käsissä.

”Monet tapaamistamme käsityöläisistä ovat ujoja, mutta työstään he ovat ylpeitä. Usein ammattitaito kulkee perheessä, ja vaikka heillä saattaa olla tehtaita, kyse on aina muustakin kuin pelkästä kaupallisuudesta.”

Kaupallisuus ei ole Aamu Songin lempiaihe. Companyn markkinointibudjetti on nolla euroa, ja sosiaaliseen mediaan yritystä puskevat lähinnä ystävät. Sana tuotteista kiirii viidakkorummun ja ansaitun median kautta. Hinnat yritetään pitää maltillisina.

”Yhteyshenkilöni Lahtiset-yhtymästä sanoi kerran, että älkää ylihinnoitelko tuotteita – se on niin epäcoolia”, Song hymyilee.

Yrityksen myyntilistalla on satakunta tuotetta. Miten pieni punavuorelainen yritys voi pyörittää sellaista sirkusta?

”Kuinka ikävystyttävää olisi, jos meillä olisi vain 10 tuotetta!” Song helähtää nauruun.

Yksi lenkki perinteen ketjussa

Songin ja Olinin aarteenmetsästysreissut ovat pitkiä, ja taustatyö tehdään huolella. Venäjällä pari viihtyi pari vuotta, käsityöläisiä ja inspiraatiota etsien.

”Olimme niin onnellisia, että suurin osa tekijöistä, joihin halusimme tutustua, oli vielä elossa. Aidosti suuret tekijät ovat kuin samaa rotua: isosydämisiä ja superlahjakkaita”, Song kuvailee.

Ulkomailla eläminen inspiroi muotoilijoiden omaakin työtä. Pariskunnan Merenelämää-maatuskanuken idea syntyi venäläisen sushiravintolan television luontodokumenttiohjelmasta, jossa merieläimet ahmivat toisiaan.

Todellista kulttuurivalistusta Company tekee tänä keväänä, kun se esittelee amerikkalaisten amissiyhteisöjen käsitöitä. Perinteisen uskonlahkon kanssa viestiminen on ollut hidasta, sillä amissit eivät käytä puhelimia tai internetiä. Kirjeet ovat lennelleet Punavuoresta Amerikkaan.

”He tekevät hienoja olkihattuja, huonekaluja ja vaatteita. Kun ensimmäisen kerran menimme heitä tapaamaan ja esittelimme itsemme, jouduimme selittämään muotoilun käsitteen – amissit lukevat vain raamattua”, Song kertoo.

Kulttuuriset ja kielelliset esteet ihmisten välillä ovat Songista usein näennäisiä. Useimmat ihmiset haluavat tehdä asioita yhdessä.

Aamu Song haluaa olla lenkki ketjussa, jossa käsitöiden perinnettä pidetään elossa. Ei museoissa, vaan ihmisten käsissä.

”Monet asiat ovat erkaantuneet juuristaan. Lapasten pitäisi tuntua käsissäsi isoäidin kutomilta; että niillä olisi merkitys.”

Vuonna 1998 Suomeen muuttanut Aamu sanoo tulleensa vuosien aikana enemmän omaksi itsekseen; ei vähemmän korealaiseksi tai enemmän suomalaiseksi. Mutta suomalaisista perinnekäsitöistä hän ei enää innostu samalla tavalla kuin 18 vuotta sitten. Korealaisia tuotteita etsittäessä Johanin innostuksesta puolestaan oli hyötyä.

”Näemme asiat eri silmin, ja hyödymme siitä valtavasti. Elämäni on ollut näiden projektien ansiosta hauskempaa ja jännittävämpää. Elän unelmaani: olen aina halunnut tehdä asioita, tavata ihmisiä ja synnyttää heille lämpimän tunteen tuotteillani.”

Ornamon hallituksen perustelut Aamun Ornamo-palkintoehdokkuudelle

”Song on avannut ovia sellaiseen pk-yrityskenttään, joka hiipuisi ilman luovaa muotoilua. Aamu Song on yrityksensä Companyn myötä ollut tuomassa uusia ratkaisuja ja energiaa perinnetuotteita valmistaville aloille. Huovutuksen kaltaiset alat eivät ole kasvualoja, mutta uudet näkökulmat ovat auttaneet niitä kehittymään ja pitämään perinteistä käsityötaitoa hengissä. Tällaista asennetta kaivattaisiin alalle lisää!”

Kuka?

Aamu Song
Opiskellut teollista muotoilua Etelä-Koreassa Seoulin National Universityssä sekä tila- ja huonekalusuunnittelua Taideteollisen korkeakoulun muotoiluosastolla, valmistunut (MA) Aalto-yliopistosta vuonna 2007.
Suunnittelutiimi Com-pa-ny perustettu Johan Olinin kanssa vuonna 2000. Com-pa-ny sai vuonna 2010 valtion muotoilupalkinnon.

Miten Aamu löysi Amish-yhteisön? Lue lisää Ornamon lehdestä 1/2017. Sähköinen lehti jäsenpalvelusivuilla.

Näistä tunnetaan:

Teksti: Meri Eskola