Muotoilun toimiala
Muotoilu on varteenotettava toimiala, joka koostuu niin muotoilutoimistoista, designbrändeistä, muotoilutuotteita valmistavista yrityksistä ja digimuotoilun firmoista. Kerromme alan yritysten kehityksestä ja näkymistä.
Lataa raportti ja tiivistelmä
OrnamoYrityskatsaus2024
OrnamoYrityskatsaus2024tiivistelmä
PÄÄTULOKSET
Yritykset muotoilualalla ovat ottaneet viime vuosina takkiinsa heikentyneessä taloustilanteessa. Kuitenkin digitaalisen muotoilun menestys on ollut ainoa valopilkku koko toimialan liikevaihdon ja työllisyyden kasvussa. Tänään julkaistussa Ornamon Design Yrityskatsauksessa tarkastellaan muotoilualan kehitystä ja yritysnäkymiä.
1. Toimintaympäristön haasteet
Muotoilualan yritykset ovat kokeneet merkittäviä haasteita talouden heikentyessä, mikä on johtanut liikevaihdon ja työllisyyden laskuun. Vuonna 2022–2023 alan nimellinen liikevaihto kasvoi vain 0,3 prosenttia, ja työllisyys heikkeni 0,5 prosenttia. Erityisesti pienet muotoiluyritykset ovat kärsineet tiukasta hintakilpailusta ja kysynnän heikkenemisestä.
2. Kasvua digimuotoilun saralla
Digitaalisen muotoilun alalla toimivien yritysten kasvu on ollut toimialan ainoa valopilkku. Digitaalisen muotoilun yritykset työllistävät jo yli 51 000 henkilöä ja niiden osuus muotoilualan liikevaihdosta on 73 prosenttia. Tämä kasvu on ollut erityisen voimakasta ohjelmisto- ja pelialan yrityksissä, mikä osoittaa digitaalisen muotoilun merkityksen alan tulevaisuudelle.
3. Kestävyys ja digitalisaatio luo uutta
Kestävyys ja digitalisaatio muokkaavat muotoilun kenttää, mikä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. EU:n sääntelyn myötä muotoilualan yritykset voivat vaikuttaa asiakkaidensa vastuullisiin valintoihin. Muotoiluosaamisen arvostus strategisessa kehittämisessä kasvaa, ja yritykset ottavat yhä enemmän vastuuta kestävän kehityksen edistämisessä.
4. Muotoiluyritykset ovat muuta yrityskenttää kasvuhakuisempia
Muotoilualan yritykset ovat keskimäärin kasvuhakuisempia kuin suomalaiset pk-yritykset yleisesti. Tärkein kasvukeino o23 ovat liikevaihdon, kannattavuuden ja tuotantokustannusten osalta myönteisemmät kuin pienten ja keskisuurten yritysten odotukset keskimäärin. Vielä pari vuotta sitten tilanne oli päinvastainen.
MUOTOILUN TOIMIALA
Muotoilun ydintoimiala Suomessa
- Muotoiluintensiivinen teollisuus on se teollisuuden osa, josta Suomi myös tunnetaan. Alan yritykset valmistavat mm. kalusteita, tekstiilejä, vaatteita, nahka-, puu-, lasi-, kivi-, metalli- ja keraamisia tuotteita. Muotoilutuotteiden valmistus on ollut tuotantokustannusten vuoksi laskussa täällä kotimaassa. Tämä trendi näkyy alan liikevaihdon ja yritysten sekä työllisyyden tasaisena laskuna.
- Muotoilun palveluyritykset: Pienet kotimaiset yritykset myyvät sisustusarkkitehtuurin, teollisen muotoilun ja graafisen suunnittelun palveluita eri alojen asiakkaille. . Näiden yritysten liikevaihto on ollut tasaisessa kasvussa viimeisen kymmenen vuoden ajan.
- Taiteellisen toiminnan piirissä tapahtuva liikevaihto on ollut tasaisessa kasvussa viime vuosina.
Muut muotoilua voimakkaasti hyödyntävät alat
- Digitaalinen muotoilu on ollut rajussa kasvussa viimeisen kymmenen vuoden ajan pelialan ja ohjelmistoalan nopean kasvun johdosta. Näillä aloilla muotoilu on oleellinen osa.
- Arkkitehtuuri ja maisemanhoito ovat rakennettuun ympäristöön vaikuttavia suunnittelualoja, joissa muotoilulla on vahva paikka.
Muotoilun toimialan yritysten kokonaisliikevaihto oli Tilastokeskuksen alueellisen yritystoimintatilaston mukaan yhteensä 13,5 mrd. euroa vuonna 2020. Digitaalinen muotoilu on kasvanut viime vuodet voimakkaasti ja sen osuus kokonaisliikevaihdosta oli 65 prosenttia. Muotoilua hyödynnetään laajasti eri aloilla. Muotoilualan arvo on siksi huomattavasti laskennallista kokoaan suurempi.
MISTÄ ON KYSE?
Muotoilualan suhdannekatsaus kartoittaa suomalaisen muotoilualan tilaa ja trendejä. Katsaus kertoo muotoilualojen yritysten lähiajan suhdanneodotuksista, yritysten kehittymisestä ja kasvuhakuisuudesta, kansainvälistymisestä, työn tekemisen kulttuurista sekä erityiskysymyksistä, kuten aineettomista oikeuksista tai pandemiakriisin hallinnasta.
”Muotoilupalveluja tarjoavien yritysten toiminta on osaavaa ja laadukasta. Palvelua pidetään asiakaslähtöisenä ja helposti järjestettävänä.”
MISSÄ MUOTOILUA KÄYTETÄÄN?
Muotoilun keinoin luodaan lisäarvoa ei alojen tuotteille, palveluille ja prosesseille muu muassa käytettävyyden, laadun ja visuaalisuuden muodossa. Muotoilun vaikutukset näkyvät laajasti yhteiskunnassa ja bisneksessä. Muotoilu tarkoittaa monia asioita käyttöesineiden suunnittelusta kaupunkisuunnitteluun, metsäkonesuunnittelusta tilojen suunnitteluun ja palvelumuotoilusta visuaalisten identiteettien luomiseen.
Muotoilun osa-alueita ovat muun muassa sisustusarkkitehtuuri, teollinen muotoilu, kaluste-, tekstiili- ja vaatesuunnittelu, pakkaussuunnittelu, palvelumuotoilu, muotoilukasvatus, taidekäsityö ja taide sekä digitaalinen muotoilu, joka on yläkäsite esimerkiksi käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelulle.
Muotoilu on ala, joka reagoi talouden ja elinkeinorakenteen muutoksiin. Nykymuotoilu näyttäytyykin myös esimerkiksi muotoilu- ja suunnitteluajatteluna sekä strategisena muotoiluna. Suuntaus tavarantuotannosta palveluihin näkyy alalla selvästi. Palvelutuotanto vastaa tällä hetkellä Suomessa jo yli kahta kolmasosaa bruttoarvonlisäyksestä.
Tänä päivänä teollisuus, rakentaminen ja palvelualat hyödyntävät muotoilua
monipuolisesti ja tuottavat muotoilupalvelun itse. Näiden alojen yrityksistä
muotoilu on käytössä eniten mm. liikkeenjohdon konsultointipalvelua tarjoavissa
yrityksissä, tilitoimistoissa ja asianajotoimistoissa. Myös ohjelmistoalan yritykset
sekä monet teollisuuden yritykset mm. metalli- ja elektroniikkateollisuudessa sekä
liiketoiminnan palveluja tuottavat yritykset hyödyntävät muotoilua.
Tiedote: Muotoiluyritykset kokevat haasteita talouden taantumassa, digitaalinen muotoilu tuo toivoa
Vanhat katsaukset
2022
2021
2020
2019
2018
2017