Muotoilukypsyys

Millainen maaperä muotoilulla on tänä päivänä? Lataa raportti ja ota selvää!

Viimeisten vuosikymmenien aikana muotoilun käyttö on laajentunut ja muotoiluosaamista hyödynnetään yhä useammalla toimialalla. Muotoilu kattaa laajan kirjon aloja, aina fyysisten tuotteiden suunnittelusta digitaalisten käyttöliittymien ja brändistrategioiden luomiseen. Oli kyseessä sitten tuotesuunnittelu, käyttäjä- tai asiakaskokemuksen suunnittelu, sisustusarkkitehtuuri tai strateginen suunnittelu, jokainen muotoilun osa-alue edistää innovointia ja ongelmanratkaisua organisaatioissa omalla ainutlaatuisella tavallaan.

Keskeiset tulokset

Muotoilun asema on vahva, mutta ei laajaa

Vaikka 54% organisaatioista muotoilu on integroitu osaksi kehitysprosesseja, monet kamppailevat edelleen sen strategisen potentiaalin hyödyntämisessä. Muotoilun vaikutukset nähdään alueilla, kuten brändin erottuminen, asiakastyytyväisyys ja tuoteinnovaatiot, mutta sen laajempaa strategista arvoa ei ole tunnistettu yhtä vahvasti organisaatioissa. Uudet muotoilun kypsyysmallit ovat kuitenkin luoneet tilaa ja vision muotoilun kasvulle ja kehitykselle.

Muotoilu kohtaa resurssihaasteita

Keskeisiä haasteita muotoilukypsyyden kasvattamiselle ovat rajalliset resurssit, muotoilun väärinymmärrys ja kulttuurinen vastustus. Joissakin organisaatioissa muotoilua pidetään edelleen tukitoimintona, eikä keskeisenä liiketoiminnan veturina. Tiukka taloudellinen tilanne ja yritysten säästötoimet saattavat tulevaisuudessa tuoda haasteita, sillä 71% kertoi resurssipulan olevan este kypsyyden kasvattamiselle. On selvää, että henkilöstövähennysten vuoksi muotoilutoimintoja on joissakin yrityksissä uudelleenjärjestelty, ja joissakin on jopa poistettu muotoilujohtajan rooli.

Muotoilun vaikutukset on tunnistettu

42 % vastaajista raportoi, että muotoilulla on suuri tai erittäin suuri vaikutus heidän yrityksensä tulokseen brändin, asiakastyytyväisyyden ja tuoteinnovaatioiden kautta. Organisaatiot, jotka ovat saavuttaneet korkeamman kypsyystason näkevät muotoilun keskeisenä liiketoiminnan kasvun ja innovoinnin veturina, mikä osoittaa muotoilun potentiaalin muovata organisaation strategiaa, kun sitä hyödynnetään täysmääräisesti.

Lataa raportti (englanniksi)

Ornamo Design Maturity ’24

02.10.2024
7 Mt