Jalkinesuunnittelija Minna Peltomäki huomioi eettiset kuluttajat ja pohjoisen ilmaston
Vuoden 2019 Ornamo-palkintoehdokkaana oleva jalkinesuunnittelija Minna Peltomäki vetää Pomarin suunnittelutiimiä erittäin kilpaillulla alalla.
Minna Peltomäki (s. 1970) on aina kiinnittänyt huomiota kenkiin. Hän etsii täydellistä kenkää, jonka materiaalit, mittasuhteet ja istuvuus olisivat kohdallaan. Hän käyttää itsekin suunnittelemiaan jalkineita, koska haluaa nähdä, miten ne toimivat käytännössä.
”Kenkä on kiehtova kolmiulotteinen tuote, joka rakennetaan ompelemalla tasaisesta materiaalista. Tekeminen on tarkkaa millimetrityötä”, Peltomäki toteaa.
Varsinkin nuoret kuluttajat ovat kiinnostuneita valmistustapojen eettisyydestä. Pomarfin Oy, jonka malliston suunnittelusta Peltomäki oman suunnitteluyrityksensä kautta Design Managerina vastaa, on tuonut markkinoille vegaaniset jalkineet, joiden valmistuksessa ei ole käytetty mitään eläinperäistä – ei nahkaa, turkista, villaa eikä liimoja, jotka on keitetty luista. Toinen uutuus on ekologisempana vaihtoehtona markkinoitava Terracare-nahka.
”Se on Saksassa parkittua, tunnetuilta tiloilta tulevaa vuotaa, jonka kaikki osat hyödynnetään”, Peltomäki kertoo. Vastuullisuuteen Pomar pyrkii myös ekologisemmilla työtavoilla: minimoimalla leikkuujätteen, vähentämällä kemikaalien käyttöä ja toimimalla lähellä päämarkkina-aluettaan Pohjoismaita. Pomarin kengät valmistetaan Pärnussa Virossa. Se on harvinaista, sillä enää kolme prosenttia maailman kengistä tulee Euroopasta. Suurin osa kengistä tehdään Aasiassa. Yhdysvaltojen markkinoille kenkiä tulee myös Etelä-Amerikasta ja Meksikosta.
”Meille on tärkeää, että kengät tehdään Euroopassa eurooppalaisin arvoin, työsuojelusäännöksin ja kemian säännösten mukaisesti. Ei ole lapsityövoimaa eikä pitkiä kuljetusmatkoja ja jätteet kierrätetään asianmukaisesti”, Peltomäki toteaa.
Erikoistumalla pärjää globaalissa kilpailussa
Peltomäestä olisi voinut tulla myös tekstiili- tai vaatesuunnittelija taikka arkkitehti. Kaitaan kuvataidelukiosta valmistuneena hän lähti kokeilemaan jalkineenvalmistuksen opiskelua Tampereelle Hervannan ammattioppilaitokseen ja jatkoi Wetterhoffin käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen, missä on myöhemmin toiminut vierailevana opettajana.
Peltomäki oli ensin Seinäjoella Janitalla töissä 1990-luvulla ja oppi perustaidot kokeneiden mallimestarien opissa. Sieltä hän jatkoi Tampereelle Aaltoselle, missä hän veti suunnittelutiimiä. Hän pitää yhtenä uransa käännekohdista ja oppimisen paikoista sitä, että oli mukana Aaltosen valmistuksen siirtämisessä Viroon.
Suomessa alan yritysten yllä on leijunut tummia pilviä. Janita lopettaa kenkien valmistuksen vuoden loppuun mennessä. Yritys perusteli päätöstä Venäjän kaupan hiipumisella ja tuotannon siirtymisellä halpatuotantomaihin. Monille alan yrityksille, kuten Karhulle ja Palmrothille alihankintaa tehnyt parkanolainen Avec-Shoe puolestaan ajautui toukokuussa konkurssiin.
”Suomessa nahkakenkien valmistus teollisesti hiipuu. On suuri sääli, että osaaminen katoaa”, Peltomäki toteaa.
Pomarin menestyksen avain on Peltomäen mukaan erikoistuminen – tehdään pohjoiseen ilmastoon ja suomalaiseen jalkaan sopivia jalkineita. Pomarin vientimaita ovat lähinnä viileän ilmanalan maat, kuten Ruotsi, Norja, Venäjä, Japani, Pohjois-Espanja ja Italian alppiseudut.
Peltomäki vetää Pomarilla kolmen suunnittelijan tiimiä. Hän osallistuu myös brändin kehittämiseen sekä markkinointiin messuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Globaali kilpailu on kovaa, joten brändiin ja uuden kehittämiseen on satsattava. Pomar on Peltomäen mukaan uudistunut joka sesongissa.
”Kymmenen vuotta sitten myydyimmät tuotteet olivat ihan erilaisia. Nyt myydään nuorekkaampaa ja vahvasti ajassa kiinni olevaa tuotetta. Tuotteen ilmeen tulee silti kestää yhtä kauan kuin kenkä kestää fyysisiltä ominaisuuksiltaan”, Peltomäki linjaa.
Mukavuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Pomar-brändi koostuu Peltomäen mukaan eettisistä valmistustavoista, kestävyydestä, ajankohtaisesta ilmeestä sekä siitä, että jalkine sopii pohjoiseen ilmastoon sekä pohjaltaan että materiaaleiltaan. Viimeksi mainittuihin teemoihin Pomar vastaa erityisesti vedenpitävillä ja hengittävillä GORE-TEX-jalkineillaan. Suomalaisen talviklassikon huopikkaan innoittamana on suunniteltu GORE-TEX-huopamallisto, jonka saama Fennia Prize Honourable Mention -muotoilupalkinto oli yksi Peltomäen uran huippuhetkistä.
”Myös pohjia kehitämme jokaiseen sesonkiin. Työni teemoja on suunnitella talvipohja niin, että se pitää liukkailla keleillä, esimerkkeinä Pomar GRIP+ ja Traction+ sekä liukuestepohjat. Pohjasta ei saa tulla liian painava, mutta sen pitää kuitenkin olla jämäkkä”, Peltomäki kertoo.
Terveysseikat ja lifestyle-kuluttajaryhmät kiinnostavat
Pomarille on tärkeää palvella ikääntyvää väestöä. ”Ennen puhuttiin täti- ja pappakengistä, mutta nykyisin ikä ei määritä pukeutumista. Meillä on ortomallisto, jossa on laajempi lesti, mutta muuten sama ulkonäkö”, Peltomäki kertoo.
”Ikä tuo mukanaan vaivaisenluita ja turvotusta jalkoihin, ja jos on diabetes, kengissä ei saa olla painavia saumoja”, hän jatkaa.
Lesti on puinen tai muovinen kappale, jonka päälle kenkä valmistetaan. Suomalaisilla on leveämpi jalka kuin eurooppalaisilla keskimäärin, joten kengän tilavuus ja istuvuus on tärkeää. Mukavuuden merkitys kasvaa muutenkin jatkuvasti. ”Huonosti istuvaa, epämukavaa kenkää ei kukaan enää hyväksy. Ennen kenkiä ajettiin sisään pari viikkoa ja ne kalvoivat aluksi. Nyt kengän pitää olla heti mukava”, Peltomäki kertoo.
Terveysseikkojen lisäksi Peltomäkeä kiehtovat suunnittelijana erilaiset lifestyle-kuluttajaryhmät. – On maratoonareita, manganuoria ja hevareita sekä ihmisiä, jotka pukeutuvat aina sporttivaatteisiin. Peltomäellä on monialainen näkemys ja hän on kiinnostunut kaikesta.
”Haluan ymmärtää kauppaa ja kuluttajia ja nähdä todellisuuden suunnittelupöydän ulkopuolella. Siitä, mitä kuluttajat haluavat nyt, pitää muodostaa näkemys, mikä puhuttelee heitä vuoden päästä”, hän toteaa.
Uransa onnistumisiin Peltomäki laskee Ruotsissa perustalvikengän aseman saaneet lammasturkisvuoriset curling-kengät.
”Ruotsalaiset ovat ymmärtäneet, että turkisvuori on ihana talvella, koska se on lämmin ja kuitenkin hengittävä. Suomessa on totuttu maksamaan hiukan vähemmän kengistä”, Peltomäki toteaa.
Päätyönsä jalkinesuunnittelun ohella Peltomäki tekee omassa suunnitteluyrityksessään muun muassa graafista suunnittelua, sosiaalista mediaa ja valokuvausta. Häntä kiinnostaa myös palvelumuotoilu.