Usein kysytyt kysymykset: jäsenmaksut ja laskutus
Milloin lasku lähetetään?
Ornamo lähettää alkavan vuoden jäsenmaksulaskut aina tammikuussa. Uudet jäsenet saavat laskun kun heidät on hyväksytty jäseniksi. Jäsenyys ja sitä myötä myös laskutus jatkuu automaattisesti seuraavana vuonna, jollet ilmoita eroavasi yhdistyksestä kirjallisesti.
Miten lasku lähetetään?
Sähköpostilasku
Varsinaisten jäsenten ja opiskelijajäsenten laskut lähtevät sähköpostitse ja lasku tulee (at)gruppo.fi-osoitteesta. Laskun tiedot ovat sähköpostiviestissä ja lisäksi laskusta löytyy linkki, josta voi ladata itselleen pdf-muotoisen laskun. Kerromme jäsenmaksulaskun lähettämisestä etukäteen jäsenkirjeessä.
Muista tarkistaa myös roskapostikansiosi, sillä jotkin palvelimet saattavat ohjata sähköpostin suoraan sinne, emmekä voi vaikuttaa ulkopuolisten palvelinten toimintaan. Valitettavasti emme voi lähettää sekä sähköpostilaskuja että verkkolaskuja yhden jäsenryhmän sisällä, käyttämämme alusta ei toistaiseksi tarjoa tätä mahdollisuutta.
Laskut aina käsillä Gruppo ID -apissa
Voit myös ladata itsellesi sovelluskaupasta Gruppo ID -apin. Kun napautat Gruppo ID -apissa näkyvää jäsenkorttiasi, sen takaa aukeavat myös avoimet ja maksetut laskut. Voit apista avata ja edelleen lähettää pdf-muotoisen laskun tarvittaessa.
Gruppo ID:n avulla sinulla on jäsenlasku aina tallessa – apin muiden hyötyjen lisäksi. Gruppo ID -appi on myös hyvä vaihtoehto, jos et pidä yleensäkään sähköpostiviestissä olevien linkkien avaamisesta.
Tutustu sovelluksen lataamisohjeisiin ja sen ominaisuuksiin täältä.
Mihin sähköpostiin lasku lähetetään?
Henkilöjäsenen lasku lähtee aina siihen sähköpostiosoitteeseen, joka on merkitty aktiiviseksi jäsentiedoissasi. Voit kuitenkin antaa toisen sähköpostiosoitteen pelkästään laskun lähetystä varten.
Jos olet valinnut ensisijaiseksi sähköpostiksesi vaikkapa työ- tai oppilaitoksesi sähköpostiosoitteen ja haluat laskun esimerkiksi omaan gmail-osoitteeseesi, voit ilmoittaa asiasta office(at)ornamo.fi. Joskus tämä on viisasta tehdä, jos esimerkiksi tiedät, että ensisijaiseen sähköpostiisi lähetettyjä viestejä on joutunut roskapostiin.
Yritysjäsenten laskut lähetetään verkkolaskuina annettuun verkkolaskuosoitteeseen.
Kuinka pitkä laskun maksuaika on?
Laskun maksamiseen sinulla on 14 päivän maksuaika. Muista maksaa suoritus laskussa ilmoitetulle tilille käyttäen laskussa mainittua viitenumeroa.
Voinko maksaa laskun erissä?
Maksusuunnitelman käyttöönotto ennen eräpäivää
Voit maksaa laskun kerralla, tai neljässä erässä. Tarkemmat tiedot laskusta.
Suosittelemme, että ajoitat erät lähtemään automaattisesti verkkopankistasi. Laita verkkopankissa laskun viitenumero sille tarkoitettuun kenttään ”Viite” maksua tehdessäsi. Huomaathan, että emme enää tee yksilöllisiä maksusuunnitelmia.
Mikäli laskua tai sen eriä ei ole maksettu, rajoitamme käytettävissäsi olevia jäsenpalveluita.
Milloin maksumuistutus lähetetään?
Maksumuistutustenvuoro tulee, kun jäsenmaksua ei ole maksettu eikä maksusuunnitelmaa tehty ja noudatettu. Ensimmäinen maksumuistutus tulee sähköpostitse eri osoitteesta kuin alkuperäinen lasku.
Sen jälkeen lähetämme tekstiviestimuistutuksen. Toinen maksumuistutus tulee kirjekuoressa. Eli jos et huomannut katsoa roskapostia etkä ladannut appia, sähköpostisi lakkasi toimimasta tai unohdit ilmoittaa Ornamolle uuden osoitteesi, niin todennäköisesti ainakin jokin näistä tavoittaa sinut.
Samalla, kun lähetämme toisen maksumuistutuksen, suljemme myös jäsenpalvelut käytöstäsi. Kun lasku on maksettu, jäsenpalvelut ovat taas käytettävissäsi.
Mitä jos lasku jää kokonaan maksamatta?
Ornamon hallitus erottaa vuoden 1. kokouksessaan ne jäsenet, jotka eivät edellisvuonna maksaneet jäsenmaksuaan. Jos Ornamon jäsenyys tulee uudelleen ajankohtaiseksi myöhemmin, tarkastelemme edeltävän viiden vuoden maksuhistoriaa, ja jos sieltä löytyy rästiin jäänyt jäsenmaksu, se tulee maksaa ensin pois.
Maksoin laskun vahingossa useaan kertaan. Miten toimin?
Jos vahingossa maksat jäsenmaksun kahdesti tai peräti kolmasti, otamme yhteyttä sinuun palauttaaksemme liikasuorituksen. Oikean maksajan ja laskun selvittäminen on aina helpompaa, kun maksu tehdään käyttäen laskun viitettä. Silloin suoritus kohdistuu järjestelmässämme automaattisesti oikeaan laskuun ja järjestelmä ilmoittaa liikasuorituksesta. Perimme liikasuorituksen palautuksesta 9 € käsittelymaksun.
Haluan päättää jäsenyyteni kesken vuotta. Miten toimin?
Jos haluat erota kesken vuotta ja jäsenmaksusi on maksettu, ehdotamme, että jäsenyytesi päättyisi automaattisesti kuluvan vuoden lopussa. Tämä siksi, että Ornamo ei palauta jäsenmaksun osaa erotessa.
Saat myös erokyselyn, johon toivomme sinun vastaavan, sillä käytämme vastauksia toimintamme kehittämiseen.
Miten pääsen takaisin jäseneksi?
Jos eroat tai jäsenyytesi päättyy maksamattomuuden vuoksi, olet aina tervetullut takaisin Ornamoon, kun se on sinulle jälleen ajankohtaista.
Maksamattomuuden vuoksi päättyvien jäsenyyksien osalta on rästiin jääneet maksut aina hoidettava ensin, kuten kohdassa ”Mitä jos lasku jää kokonaan maksamatta?” on kerrottu. Iloksemme monet palaavat jäseneksemme muuttuvien elämäntilanteiden myötä.
Miten saan vapautuksen jäsenmaksusta eli miten pääsen vapaajäseneksi?
Vapaajäseniltä ei peritä jäsenmaksua. Ornamon sääntöjen mukaan vapaajäseneksi voidaan hakemuksesta hyväksyä luonnollinen henkilö, joka on täyttänyt 65 vuotta JA ollut Ornamon (tai sen jäsenyhdistyksen) varsinaisena jäsenenä vähintään 30 vuotta tai Ornamon varsinaisen jäsenen, joka on todettu työkyvyttömäksi.